Mirek Kučera - vvendigo@seznam.cz
Představil jsem počítač LAME 1.0 a zkoušeli jsme vymýšlet programy odpovídající jeho pramalým schopnostem.
Zkusil jsem naprogramovat jakýsi jeho emulator. Knihovna je ke stažení tady. Použití:
from lamemulator import * LAME_ON() # start emulatoru BOD(1, 0) # nakresli bod SLEP(2.0) # sleep(x) MAŽ(1, 0) # nebo MAZ(1, 0) ČUM(1, 0) # nebo CUM(1, 0) - vrati hodnotu 1 nebo 0 podle toho jestli je na dane pozici bod INPUT() # ceka na stisknuti a pak vrati pismeno, ktere bylo stisknuto INPUT(False) # s parametrem False vrati hodnotu hned, ikdyz nebylo nic stisknuto LAME_OFF() # vypnuti emulatoru # zbytek prikazu (smycky, podminky, atd.) doda Python
$cislo = file_get_contents('cislo.txt'); // nacte obsah souboru jako text a ten se vlozi do promenne $cislo if (!$cislo) { // pokud soubor neexistoval, vratila funkce hodnotu false $cislo = 0; } file_put_contents('cislo.txt', $cislo); // zapise obsah promenne do souboru (prepise ho)
PHP na rozdíl od Pythonu interpretuje textové proměnné obsahující čislice jako číslo, pokud použijeme aritmetickou operaci. Takže např. "10" + 1 == 11
.
PHP má celkem pěknou dokumentaci, ale bohužel ne v češtině. Pěkný je třeba přehled funkcí podle toho, co chceme dělat.
Na code.org lze zkoušet základy programování třeba v prostředí na motivy minecraftu.
Názvy funkcí lze používat jako hodnotu a přiřazovat je do proměnných. Občas se to může hodit. Funkci pak zavoláme tím, že přidáme závorky. Funguje to i v Javascriptu a jiných jazycích.
Python: blabla = print blabla('Ahoj!') # vytiskne Ahoj! # pouziji jsme to pro nastaveni typu hrace u Piskvorek, # zhruba takto: hrac1 = pocitac # nekde vyse mame funkci pocitac(), ktera obsluhuje tah pocitace hrac2 = clovek # to same pro cloveka while 1: zobraz_desku() hrac1() if dohrano(): break zobraz_desku() hrac2() if dohrano(): break
v JS podobne: var blabla = alert; blabla('Hola!') // otevre okenko s textem Hola!
// upne normalni funkce: function zobraz_cas() { document.body.innerHTML = Date(); } setTimeout(zobraz_cas, 1000); // za vterinu nahradi telo stranky aktualnim datem a casem setInterval(zobraz_cas, 1000); // kazdou vterinu nahradi telo stranky akt. datem a casem // za pouziti anonymni funkce (funkci definujeme primo tam, kde ji potrebujem, protoze jinde ji volat neplanujeme) setInterval(function(){ document.body.innerHTML = Date(); }, 1000); // a moderni zapis tehoz: setInterval( ()=>{ document.body.innerHTML = Date(); }, 1000); // casovaci funkce vraci identifikator, ten muzeme pouzit pro jejich zruseni: var t = setTimeout(zobraz_cas, 1000); clearTimeout(t); // ihned jsme timeout zrusili, nestane se nic // tohle se casto pouziva, pokud cekame treba na nejakou akci uzivatele po omezenou dobu // podobne clearInterval()
Pokud chceme někomu poslat program v Pythonu, musí mít nainstalován python a potřebné knihovny. Dá se to vyřešit pomocí pyinstaller
u.
# instalace: pip install pyinstaller # v adresari s programem: pyinstaller --onefile ten_program.py # zalozi podslozku dist/ a v ni bude vysledny spustitelny soubor # pozor, zabali jen program, python a knihovny. Data (obrazky apod) ne. # program se bude spoustet bez okna konzole: (vhodne pro programy s pygame) pyinstaller -F -w ten_program.py